Hur ser en bra annons ut?

Idag väljer de allra flesta företag att marknadsföra sig själva via annonser på internet. Även institutioner, vissa myndigheter och privatpersoner ser betydelsen av detta, och har därför valt att gå i samma fotspår. Men hur ska man egentligen gå tillväga för att få till en bra annons? De flesta av oss har sett riktigt dåliga annonser bl.a. i matvarubutiker, som ger intrycket av billig och rentav dålig marknadsföring. Men att skriva en bra annons är faktiskt inte särskilt klurigt. Följ med oss längre ner så förklarar vi hur!

Bilder

Människan är en visuell varelse. Detta innebär att bilder generellt fångar vårt intresse betydligt mer än ord. Att välja rätt bild till din annons är därför en nödvändighet för att potentiella kunder ska klicka på annonsen eller få intresse för den. Annonser utan bilder får oftast väldigt få klick jämfört med dem som har en spännande, representativ bild.

Video

Att lägga till en video till din annons är oftast inte fel – detta beror givetvis på vilken typ av annons det rör sig om. En video ger liv både åt annonsen och varan/tjänsten som annonseras. Genom att se videon kan kunden få en mycket bättre uppfattning om vad som marknadsförs, och detta leder ofta till ett ökat intresse.

Annonstexten

Nu har vi kommit till det allra viktigaste, nämligen annonstexten. Sanningen är trots allt den, att en bra bild fångar kundens intresse, men om annonsen är gjord på ett slarvigt sätt kan du snabbt förlora all trovärdighet. Här gäller det att tänka på ett flertal aspekter, och det kan vara bra att anlita en marknadsföringsbyrå. Visserligen kan detta kosta en slant, men då kan företag som vikanekonomi.se vara till hjälp.

Annonsens rubrik

Rubriken är det första en potentiell kund ser, och därför måste den givetvis vara slagkraftig! Här gäller det att låta kreativiteten flöda, och välja en titel som fångar intresset direkt- på ett positivt sätt som sätter varan/tjänsten i rätt ljus!

Innehåll

Beroende på vilken typ av annons det handlar om kan innehållet vara olika långt. Det som däremot är viktigt är att förmedla varför just din produkt/tjänst är ett optimalt val för kunden. Det gäller att förmedla fördelarna utan att låta desperat- vilket många annonser tyvärr gör. Att låta för säljande och skriva stora röda bokstäver och många utropstecken är ingen bra ide- det är typiskt för lågprisvaror och annat som inte värdesätts särskilt mycket. Det är definitivt inte så du ska marknadsföra din konsultverksamhet.

Avslutning

Precis som titeln är avslutningen oerhört viktig, eftersom den är det sista kunden ser. Ett tips är att engagera kunden, och välja en så kallad “call to action”. Ett exempel på detta kan vara “Ring oss idag!” eller liknande, som uppmanar kunden till handling.