Alla företag måste synas för att deras verksamhet ska gå bra och växa. Marknadsföring är extra viktigt vid uppstarten av ett företag eftersom företaget ännu inte har hunnit etablera en kundkrets. Dock behöver både nya och etablerade företag marknadsföra sig regelbundet för att få en stabil kundbas över tid.
Marknadsför dig vid uppstarten
Det är mycket att tänka på när man ska starta ett företag och marknadsföring är en av alla viktiga saker att ta med i ekvationen. Om man av olika anledningar inte har pengar till marknadsföringen vid uppstarten är det helt förståeligt, men det är viktigt att man ändå försöker skrapa ihop pengar för det. Utan marknadsföring kommer inte folk veta att företaget existerar, vilket gör det omöjligt att få kunder. Om du inte har en krona till övers för marknadsföring kan du lösa det med lån. Det kanske inte känns så lockande att ta lån för en sådan sak, men det är en nödvändighet.
Att annonsera på nätet är relativt billigt jämfört med många andra tillvägagångssätt. Du kan annonsera i en lokaltidning, på Blocket och i vissa fall på kommunens hemsida bland lokala företag. Var kreativ och tänk utanför boxen.
Marknadsföring för etablerade företag
Man skulle kunna tro att stora och etablerade företag inte är i behov av marknadsföring och att de klarar av att köra utan stödhjul, men faktum är att ju större ett företag är, desto fler kunder behövs för att upprätthålla företaget. Det är bland annat därför som stora matbutiker som ICA eller stora elektronikkedjor som Media Markt konstant annonserar på bred front. Att redan ha ett stort och etablerat företag kräver alltså marknadsföring för att kunna bibehålla verksamheten eller expandera den.