Den som vill lära sig mer om annonser på nätet gör rätt i att kolla upp Google AdWords. De är en gigant på marknaden inom marknadsföring online och de har stått för flera innovationer som numera ses som standard i branschen. Tanken med Google AdWords är att även mindre företag ska ha möjlighet att nå ut till kunder från hela världen. Normalt har annonsutrymme sålts till den som kunnat betala mest, oavsett vilken form den har kommit till. Med Google AdWords har det skapats ett sätt att variera annonsörer beroende på hur relevant annonsen är för mottagaren.
Den tekniska biten har sin grund i Googles huvudverksamhet – sökmotorn. Vid en sökning på Google dyker det i regel upp en annons som har något med sökordet att göra. Den som söker på ”nya skor i Stockholm” lär exempelvis få upp en skoaffär i huvudstaden som länk. Eftersom Google AdWords tillåter vem som helst att registrera sig – så länge sajten uppfyller ett antal krav – är det inte bara stora företag som har råd att annonsera här. Även mindre företag kan få upp sin annons vid en sökning och på så sätt locka kunder till sajten.
Annonsörerna betalar sedan när kunden klickar sig in på sajten. Till skillnad från exempelvis en tidningsannons eller en tv-reklam som kostar en fast kostnad oavsett konverteringsgrad behöver AdWords-annonsörer endast betala för kunder som tar sig in på hemsidan. Även om det inte garanterar en ökad försäljning finns det en korrelation mellan antal besökare på sajten och försäljningssiffror. Alla annonsörer bryr sig förstås inte om att sälja produkter. Det kan lika gärna handla om marknadsföring inför ett evenemang eller att inarbeta ett nytt varumärke.
För Google har AdWords länge varit den huvudsakliga inkomstkällan för företaget. Eftersom sökmotorjätten numera är det överlägset största företag i branschen har fler och fler sajter av både privatpersoner och företag valt att annonsera på Google för att undvika att hamna efter i konkurrensen. Hur mycket varje annonsör behöver betala för sina annonser varierar, men det går att sätta sin egen budget för att på så sätt undvika att räkningen rusar iväg till tusentals kronor varje månad.