Riktad marknadsföring är ett sätt för annonsörer på nätet att enklare nå ut till sina kunder. Traditionellt har annonser gått ut till alla som befunnit sig på en viss plats, oavsett om det har varit fysiska annonser ute på stan eller tv-annonser i reklampauser. Samma sak gäller tidningsannonser som har varit lika tillgängliga för alla läsare. Internet har förändrat spelplanen för annonsörer. Numera är det möjligt att variera sina annonser beroende på vad läsaren tros vara intresserad av. På så sätt slipper annonsören lägga onödiga pengar på att göra reklam för sin produkt till människor som ändå inte är intresserade av att bli kunder.
Den riktade marknadsföringen får ofta sitt uttryck i annonser på sociala medier. Ett konkret exempel på det är Facebook som i början av 2010-talet beslutade sig för att inkorporera annonser på sin sajt. Dessa annonser är inte slumpmässigt utvalda eller standardiserade för alla kunder. Istället tar Facebook hjälp av information om dig och dina surfvanor som tidigare har samlats in genom att titta på dina sökningar eller besökta hemsidor. På så sätt kan annonsören se om du till exempel har tittat på en gräsklippare eller på ett nytt kök. Då kan en annons dyka upp i ditt flöde som gör reklam för just den produkten som du har intresserat dig för. Den riktade marknadsföringen anses därför ha bättre möjligheter att omvandla klick på annonsen till försäljning eftersom kunden ofta är i behov av produkten från början.
Åsikterna om den riktade marknadsföringen går isär. Vissa upplever den som integritetskränkande medan andra tycker att det är ett praktiskt sätt att få information om produkter och tjänster. En kritik som höjts mot den riktade marknadsföringen är att den är ineffektiv när kunden väl har köpt sin produkt. Om du exempelvis söker efter information om en ny gräsklippare och köper din valda vara kan du få riktade annonser om produkten i fråga under lång tid framöver. Eftersom sannolikheten att du köper ytterligare en gräsklippare är nära noll är det bortkastade annonspengar, enligt kritikerna. Andra menar att det ändå är en bättre investering än traditionell annonsering eftersom det når till rätt målgrupp.