Annonser på nätet

Annonseringen på internet har sedan några år tillbaka gått om annonsering i printmedia, i takt med att allt fler börjat ta del av nyheter på nätet istället för i tryckta tidningar. Digitala annonser öppnar många nya möjligheter för reklamskaparna, som att skapa rörlig grafik eller rent av videoklipp i annonserna. Det går även att göra annonserna interaktiva samt anpassa dem efter den aktuella kontexten.

Via Googles annonssystem Ads (före detta AdWords) kan man till exempel visa specifika annonser utifrån vad folk har googlat på för sökord, vilken geografisk plats de befinner sig på eller vissa nyckelord i artikeln som de för tillfället läser. Handlar artikeln om ett program på TV4 kan det till exempel dyka upp en annons från en konkurrerande tv-kanal som gör reklam för ett av sina program.

Annonser som stör och segar ner

Det finns dock annonsföretag som missbrukar möjligheterna som digitala annonser ger och det kan bland annat handla om videoklipp eller andra typer av annonser med ljud som startar automatiskt när man går in på en webbsida. Det kan även röra sig om annonser som stör läsupplevelsen genom att de täcker delar av innehållet, blinkar i skarpa färger eller stör på något annat sätt.

Surfar man på en gammal dator eller mobiltelefon kan det dessutom påverka prestandan med en massa annonser som segar ner. Därför finns det så kallade adblockers, eller annonsblockerare på svenska. Det är små tilläggsprogram till webbläsaren som man kan ladda ner gratis och som tar bort i princip all reklam på webbsidor. Vissa webbläsare, som Opera, har inbyggd adblocker.

Annonsblockering skadar små aktörer

Visst kan det vara skönt att slippa se annonserna, men man bör komma ihåg att annonsblockering i längden skadar inte minst de minsta aktörerna som ofta är helt beroende av intäkterna de får från annonserna på sina bloggar. De lite större privata bloggarna brukar däremot kunna få sponsring från företag som vill synas på deras sajt på ett eller annat sätt. Då kan de istället skapa en faktura och skicka till företaget i fråga för att få in pengar, så de slipper lägga alla ägg i samma korg.

Adblockers för dator och mobil

Vill man ändå installera en adblocker i sin webbläsare så finns det några att välja bland. De två största är AdBlock och AdBlock Plus som båda är gratis och finns till Windowsbaserade webbläsare som Google Chrome, Mozilla Firefox och Microsoft Edge.

Surfar man mest på mobilen så är det lite knepigare då de flesta mobila webbläsare av olika anledningar inte tillåter installation av tillägg och Google har dessutom förbjudit adblockers i sin appbutik Google Play. Detta kan man dock lösa genom att installera en specialwebbläsare som har inbyggd adblocker. Det finns gott om olika att välja på i appbutikerna för Android och iOS.