Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är en typ av marknadsföring på nätet som länge har varit ett av de viktigaste sätten för hemsidor att visa upp sig för potentiella besökare. I början bestod nätet mest av en oöverskådlig mängd länkar och sajter som saknade en tydlig inbördes struktur. För att råda bot på det uppfanns de första sökmotorerna som innebar en veritabel revolution för surfare. Med ett snabbt sökord gick det att sortera bort de mindre relevanta sidorna och gå direkt på sajterna som hade relevans för sökningen i fråga. Sökmotoroptimering är helt enkelt ett sätt att hamna så högt upp på sökningen som möjligt.

Även om de första sökmotorerna var relativt primitiva gick utvecklingen snabbt framåt. Företaget Google var drivande i att göra sökmotorbranschen till en av de viktigaste i IT-industrin. Deras sökmotor fick förfinad programmering som gjorde att den blev bättre och bättre på att känna av vilka sajter som faktiskt var relevanta för den som gjorde en sökning. För företag som vill marknadsföra sig på internet har det inneburit en större utmaning för att kunna övertyga Google om att just deras sida är mest relevant för sökordet. Företag som exempelvis säljer båtar får förstås en stor konkurrensfördel om just deras hemsida hamnar högst upp vid en sökning på “köpa båt”.

Hand pointing to SEO concept on light brown wall background

Det finns flera sätt att förbättra sin ranking i sökmotorer. Ett självklart sätt är att förbättra sitt innehåll så att det faktiskt blir mer relevant för sökningen i fråga. Om det är båtar du säljer borde du på ett tydligt och pedagogiskt sätt utforma din hemsida för att locka till dig kunder. Då kommer du att få fler besökare till din hemsida, vilket i sin tur visar Google att du förtjänar en högre ranking. Det är framför allt i relation till det specifika sökordet som en sajt kan förbättra sin synlighet på sökmotorer. Därför bör du som riktar in dig på människor som vill köpa båtar ha en sajt med sökorden “köpa båt” naturligt infogade på sajten. De bör dessutom få en så prominent plats som möjligt för att visa besökaren och sökmotorn att det är ett huvudsyfte för sajten och därmed är relevant i en sökning på en sökmotor.