Annonsera på nätet med influencers

Om du har ett företag behöver du lyckas nå ut till dina kunder på nätet. Marknadsföring på internet är idag nödvändigt för företag som vill växa, då vi lever mycket av våra liv online. Idag är det många företag som använder influencers för att annonsera på nätet.

Marknadsföring

Marknadsföring handlar om att först nå utanför din butik och sedan få kunder att köpa dina varor. Gammeldags marknadsföring som annonser i tidningar och tv-reklam fungerar fortfarande, men den når inte lika många och lika enkelt som annonser på nätet. Om du har ett företag behöver du tänka strategiskt på flera plan samtidigt och ibland även samarbeta med andra företagare för att lyckas. Ett smart sätt att lyckas med samarbete är genom https://workaround.io/se/ med tjänster som hjälper dig att hitta rätt kontorslokal, över hela Sverige. Genom att ha det rätta kontoret, som på ett kontorshotell, kan du både nätverka och samarbeta med andra. Marknadsföring med influencers fungerar på samma sätt.

Influencer

Internet handlar mycket om en digital gemenskap. Dagens stjärnor på internethimlen heter influencers, tjejer och killar på sociala medier som har många följare. De influerar sina följare genom kläder de bär, prylar som de använder och resmål som de åker till. Influencers har mycket inflytande, samtidigt som de får inflytandet genom företag. Företag betalar dem för att promota deras produkter, vilket ger influensers bra lön – och de kan fortsätta att få en inkomst på sitt Instagramkonto.

Influencerplattformar

Som företagare är influencers ett bra sätt att annonsera på nätet. Det finns plattformar som sammanför influencers och företagare. Som företagare väljer du då den influencer som du vill använda och kontaktar personen. Personen får betalt för att på olika sätt göra reklam för din produkt på sina mediakonton. Ni kommer överens om hur ni ska samarbeta och hur influencern ska lyfta fram din produkt: banner på sidan, testa och recensera produkten, ha på sig kläderna eller ha produkten synlig på bilder eller Youtubefilmer. Ju mer du betalar, desto bättre reklam får du. Det som är viktigt att tänka på innan du anlitar en influencer är att personen i fråga bara är inflytelserik så länge som följarna har ett förtroende för personen. En influencer arbetar inte för dig, utan för sig själv, men du kan få göra reklam för dina produkter inom vissa ramar.

Vem ska du välja?

Det finns tusentals influencers och de riktigt stora stjärnorna kan få hundratusentals kronor per uppdrag. När du väljer influencer måste du dock göra skillnad på antal följare och relationen, intimiteten, mellan influencer och följare. Många följer stjärnorna, men det är inte detsamma som att påverkas av dem. Om du säljer sportskor i Östersund kan det vara klokare att hitta en lokal influencer med 7 000 följare som gillar sport, än att betala för en influencer med 500 000 följare och som aldrig satt sin fot i Östersund.