Skapa annonser på nätet

Nätannonser är som namnet antyder marknadsföring riktad mot användare på internet. Annonser på nätet kan ofta hittas på de flesta populära plattformar som Facebook, Google, Instagram, och utöver det på enskilda webbplatser.

Flera fördelar finns av att annonsera på nätet. Inte minst hjälper det alla sorters företag att nå kunder, från capcito.com som erbjuder företagsfinansiering till lokala klubbar som rekryterar medlemmar, till att komma åt potentiella kunder från alla möjliga platser. I praktiken kan ett företag drivas från vilken plats som helst i världen och betjäna kunder jorden runt. Nätannonser är därför ett kraftfullt verktyg för marknadsföring och stark närvaro online. För att bli övertygad se på följande fördelar:

  • Annonser är visuellt sett tilltalande.
  • Låter företaget framhäva och skräddarsy budskap.
  • Ökar företags exponering och synlighet.
  • Håller kunder informerade om nya produkter och tjänster.
  • Är ett effektivt sätt att kommunicera med kunder.

Många olika sätt och typer av nätannonser finns att välja mellan. Några av de mest vanliga nätannonserna inkluderar banners, bildannonser, e-post, Instagram, Snapchat, sökmotoroptimering och Google AdWords. Nätannonser är utan tvekan effektiva, exempelvis klickar två tredjedelar på Googleannonser när de söker efter en produkt de vill köpa. Dessutom leder tre fjärdedelar av alla sökningar till köp i fysiska butiker. Därför är det värt lägga resurser på bra nätannonser som ett komplement till generell marknadsföring. En rekommendation är att börja med Google AdWords som är lämpligt för mindre företag och nybörjare. För att lyckas behöver vissa steg följas som kommer beskrivas närmare här.

4 steg för lyckad nätannonsering

1. Välj ut en målgrupp: Att välja målgrupp innebär avgränsning och fokus på en viss demografi, exempelvis barnfamiljer i storstaden.

2. Bestäm plats för lansering: Använd det media som är effektivast för marknaden.

3. Skapa annons: Lägg resurser och tid på en annons med kraftfullt budskap.

4. Mät resultat: Inte förrän annonsen testats ett tag kan den bedömas.